Blog Entry

  

Duti motosikal import hapus 2010

by thevirus , under

PETALING JAYA 3 Nov. – Duti import bagi motosikal yang dipasang sepenuhnya (CBU) di negara ini akan dihapuskan tahun depan. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, ia selari dengan komitmen Malaysia untuk merealisasikan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA).

‘‘Industri pembuatan dan pemasangan motosikal tempatan patut mengambil peluang dalam AFTA bagi mengeksport produk mereka di seluruh rantau ini.

‘‘Perusahaan ini perlu meningkatkan aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang mengutamakan nilai tambah dalam memajukan industri permotoran di negara ini,’’ katanya ketika berucap sempena pelancaran model motosikal baru Kawasaki KLX 150S di sini hari ini.


Hadir sama, Pengerusi Eksekutif Kawasaki Motors Sdn. Bhd., Datuk Hanipuddin Raja Datuk Nong Chik.

Harga pasaran motosikal tersebut di atas jalan termasuk pendaftaran cukai jalan persendirian tidak termasuk insurans adalah RM8,589.

Mustapa berkata, dalam usaha menambah baik industri automotif di negara ini, kerajaan mengambil langkah yang lebih agresif dan proaktif.

Menurutnya, langkah itu perlu bagi menjadikan Malaysia sebagai hab serantau untuk sektor automotif walaupun berdepan dengan ekonomi semasa tidak menentu.

(ada harapan la aku nak pakai R1..hihi) Photobucket

0 Responses to 'Duti motosikal import hapus 2010'

Blog Widget by